
Το πουλάκι, είναι μια πολυβραβευμένη σειρά κινουμένων σχεδίων της Γερμανίδας εικονογράφου Lena Von Dohren.
Χαρακτηρίζεται από την δύναμη των σχεδίων και των χρωματικών συνδυασμών μέσα στην μινιμαλιστική τους απλότητα και από την απουσία διαλόγων, ενώ η μουσική τους επένδυση είναι ένα ηχοτοπίο από φυσικούς ήχους.
Υπόθεση
Ένα μικρό μαύρο πουλάκι δεν έχει μάθει ακόμα να πετά.
Παρ΄ όλα αυτά ζει μέσα στο δάσος χαρούμενο, απολαμβάνει την εξερεύνηση και ζει διάφορες περιπέτειες παρέα με τους φίλους του.
Η σειρά αποτελείται από 4 επεισόδια, ένα για κάθε εποχή.
Στο σημερινό επεισόδιο, το πουλάκι και ο φίλος του ο σκίουρος παίζουν με τα ξερά φύλλα μέσα σε ένα υπέροχο φθινοπωρινό τοπίο.
Όμως, η αλεπού καραδοκεί...
Φθινοπωρινό ηχοτοπίο
Θα προσέξατε ότι η ταινία δεν έχει μουσική επένδυση παρά μόνο ήχους που μοιάζουν πολύ με τους φυσικούς ήχους σε ένα δάσος το φθινόπωρο.
Μπορούμε στην τάξη να δημιουργήσουμε μια λίστα με όλους τους ήχους που παραπέμπουν σε φθινόπωρο.
Ήχοι του φθινοπώρου
-Βροχή,
-Κεραυνοί,
-Αέρας,
-Θρόισμα φύλλων από τον αέρα,
-Πατημασιές σε ξερά φύλλα στο δάσος,
-Σχολικό κουδούνι,
-Ήχος παιδιών στον προαύλιο χώρο,
-Χελιδόνια που αποδημούν,
-Ήχος κορδέλας που κόβει τα ξύλα,
-Πάτημα σταφυλιών στον τρύγο,
-Τραγούδια του τρύγου,
-Ζώα που κατεβαίνουν στα χειμαδιά, βελάσματα, κουδούνια
Στη συνέχεια, μπορούμε να σκεφτούμε τρόπους ώστε να μιμηθούμε αυτούς τους ήχους μέσα στην τάξη με τη φωνή, το σώμα μας, τα υπάρχοντα μουσικά όργανα ή άλλα αντικείμενα, πχ σωλήνας της βροχής για ήχο βροχής, φύσημα σε κόλλες χαρτί Α4 για ήχο αέρα, ξύστρα (γκουίρο) για ήχο κορδέλας που κόβει ξύλα, κόρνα ποδηλάτου ή καμπάνα για σχολικό κουδούνι κλπ.
Αφού εμπεδώσουμε ποιος ήχος αντιστοιχεί σε τι, μπορούμε να παίξουμε στην τάξη δημιουργώντας
φθινοπωρινές ηχοιστορίες πάνω σε δικά μας σενάρια.
Σε επόμενη φάση μπορούμε να τις ηχογραφήσουμε, να τις οπτικοποιήσουμε (με ζωγραφιές, κολλάζ κλπ) και να φτιάξουμε ένα ωραίο βίντεο στα πλαίσια της ενότητας STEAM των εργαστηρίων δεξιοτήτων.
Επιπλέον
Μουσική και φθινόπωρο
α) Στην επόμενη ανάρτηση θα βρείτε υπέροχες μουσικές που έχουν γραφτεί για το φθινόπωρο.
Ακούστε όσο πιο πολλές μπορείτε και εξοικειωθείτε με το ύφος και τους συνθέτες.
Μπορείτε την ώρα που θα ακούτε τις μουσικές να κινήστε στο χώρο ανάλογα, κάνοντας πχ τις σταγόνες βροχής που πέφτουν σιγανά, την καταιγίδα που δυναμώνει σταδιακά, τα φύλλα που στροβιλίζονται στον αέρα, τα αποδημητικά πουλιά που πετάνε, τον αέρα που φυσά κλπ
Αποφασίστε από πριν ποιες θα είναι οι κινήσεις (πχ καταιγίδα= έντονα ποδοβολητά, αέρας= φύλλο χαρτί που το κουνάμε, φύλλα= περιστροφές γύρω από τον άξονά μας κλπ
β) Δοκιμάστε στη συνέχεια να παρακολουθήσετε την ταινία χαμηλώνοντας τον αρχικό ήχο και επενδύοντάς την με κάποιο από τα κλασικά κομμάτια της ανάρτησης.
Σας φάνηκε διαφορετική η ταινία τώρα;
Ποια μουσική νομίζετε ότι ταιριάζει περισσότερο;
Πείτε τις παρατηρήσεις σας.
γ) Μπείτε στην ανάρτηση Φθινοπωρινά τραγούδια.
Θα βρείτε πολλά τραγούδια για την εποχή αυτή, κάποια και με φύλλα εργασίας.
Ακούστε όσο πιο πολλά μπορείτε, τραγουδήστε τα και χορέψτε τα.
δ) Το φθινόπωρο είναι μια ωραία εποχή για να φτιάξουμε μουσικά όργανα: σείστρα με ξερά φύλλα και καρπούς, κρόταλα από καρυδότσουφλα, κλάβες από κομμένα ξύλα, σωλήνες της βροχής και τόσα άλλα.
Ας κάνουμε την αρχή με μια μαράκα!
Και άλλα φθινοπωρινά κινούμενα σχέδια