Πέμπτη 19 Σεπτεμβρίου 2024

Ερηνούλα μου (Delenda est)

Με αφορμή την παγκόσμια ημέρα για την ειρήνη, ας ξαναθυμηθούμε ένα από τα συγκλονιστικότερα ελληνικά τραγούδια για το θέμα, σε στίχους Κώστα Τριπολίτη και μουσική Δήμου Μούτση.
Το τραγούδι είναι αλληγορικό και με ιστορικές αναφορές.
Ενδείκνυται για διδασκαλία σε μεγαλύτερα παιδιά.

Θα σου πάρω βιολιά και ένα ντέφι γλυκό να σου παίζουν 
Ερηνούλα μου, Ερηνούλα μου 
Mεταξύ μας όπως βλέπεις τα περιθώρια στενεύουν 
Ερηνούλα μου, Ερηνούλα μου 
Τις καμένες πόλεις, τα νεκρά παιδιά θυμάμαι και το αίμα 
Ερηνούλα μου, Ερηνούλα μου 
και η δικιά μου η ζωή, δίχως νόημα δίχως φωνή και μ' άδειο βλέμμα 
Ερηνούλα μου, Ερηνούλα μου

Πέφτει σύρμα, πέφτει σύρμα 
κι οι μισθοφόροι που σε κυβερνούν 
πέφτει σύρμα, πέφτει σύρμα, 
οι ίδιοι αύριο θα σε δικάζουν 
και "Χαίρε, Καίσαρα μελλοθάνατε" θα σου πουν 
αυτά που λες, 
"et preterea censeo Carthago delenda est" 

Με τρομάζεις σαν των γηπέδων τις φωνές και τις σημαίες 
Ερηνούλα μου, Ερηνούλα μου 
φοβισμένος σε κοιτάζω διπλωμένες κρατώντας τις κεραίες 
Αχ Ερηνούλα μου, Ερηνούλα μου 

Πέφτει σύρμα, πέφτει σύρμα ...

Ξεκινάς να με βρεις κι όλο πέφτεις θαρρείς σ'ένα τοίχο 
Ερηνούλα μου, Ερηνούλα μου 
και ερωτεύεσαι εκεί δίχως χρώμα, δίχως οσμή και δίχως μύθο 
Αχ Ερηνούλα μου, Ερηνούλα μου 

Πέφτει σύρμα, πέφτει σύρμα ....

Αλλά εγώ θα σου πάρω βιολιά και ένα ντέφι γλυκό να σου παίζω
Ερηνούλα μου, Ερηνούλα μου...

Μπορείτε να εκτυπώσετε το τραγούδι.

Σκέψεις για την ειρήνη (με αφορμή το τραγούδι) 
-Ο τραγουδιστής βρίσκεται σε μια διαρκή συνομιλία με την Ερηνούλα (χαϊδευτικά η ειρήνη).
-Είναι μια άπιαστη μορφή με την οποία όλο και προσπαθεί να συναντηθεί και όλο του φεύγει, σαν να πέφτει σε τοίχο.
-Η μορφή αυτή πλανάται πάνω από καμένες πόλεις και νεκρά παιδιά, λουσμένα στο αίμα.
-Όποιος τελικά καταφέρει να τη συναντήσει, το βλέμμα του είναι παγωμένο και άδειο, γιατί πίσω από αυτή κρύβονται όλα τα τρομακτικά που συμβαίνουν στο όνομά της.
-Αυτοί που έχουν ταχθεί να υπηρετούν την ειρήνη είναι οι ίδιοι που την καταδικάζουν.
-Στο ρεφραίν επαναλαμβάνεται μια λατινική φράση που χρησιμοποιούσε ο Ρωμαίος πολιτικός Κάτων ο Πρεσβύτερος κάθε φορά που μιλούσε στην Σύγκλητο.
Επειδή, ύστερα από επίσκεψή του στην αφρικανική πόλη Καρχηδόνα είχε τρομοκρατηθεί από την ανάπτυξη της και την θεωρούσε αντίπαλο δέος της Ρώμης, δεν έχανε ευκαιρία να κλείσει κάθε του δημόσια τοποθέτηση με τη φράση "Η Καρχηδόνα πρέπει να καταστραφεί" (Carthango delenda est).
-Τέλος, ο τραγουδιστής, αποκαμωμένος από κάθε ελπίδα να συναντήσει την Ερηνούλα, τουλάχιστον δεν εγκαταλείπει τη δική του προσπάθεια, που δεν είναι άλλη παρά να της αφιερώνει μουσικές και τραγούδια...