Δευτέρα 9 Σεπτεμβρίου 2024

Δραστηριότητες γνωριμίας για τις πρώτες μέρες στο σχολείο

Με το άνοιγμα των σχολείων, έχουμε τη χαρά να ξανασυναντηθούμε με τους αγαπημένους μας φίλους, συμμαθητές και δασκάλους.
Οι πρώτες μέρες στο σχολείο φέρνουν στην παρέα μας καινούργια παιδιά αλλά και εκπαιδευτικούς.
Δεν θα ήταν ωραία να γνωριστούμε μέσα από τραγούδια και παιχνίδια;
Να μερικές ιδέες...

Πώς σε λένε; 
(παιχνιδοτράγουδο πρώτης γνωριμίας, ενδείκνυται τόσο για μικρές ομάδες, π.χ. τάξεις, όσο και για μεγαλύτερες ομάδες π.χ. για όλο το σχολείο)

Καθόμαστε σε κύκλο ώστε να αντικρύζουμε τα πρόσωπα όλων.
Ξεκινά ένας (στην αρχή ο δάσκαλος και τις επόμενες φορές η "μάννα" του παιχνιδιού) και ρωτάει τραγουδιστά τον διπλανό του:
-"Πώς σε λένε;"
Τότε εκείνος πρέπει να απαντήσει με την ίδια μελωδία και στον ίδιο ρυθμό, π.χ.
-"Με λένε Δημήτρη".
Κατόπιν, όλη η ομάδα τραγουδάει στον ίδιο ρυθμό
-"Γειά σου Δημήτρη, καλημέρα σου!"
Στη συνέχεια ο Δημήτρης πρέπει να απευθύνει την ίδια ερώτηση στον διπλανό του οπότε και επαναλαμβάνεται το σχήμα, μέχρι και ο τελευταίος να ρωτήσει τον δάσκαλο (ή την "μάννα"), οπότε και κλείνει ο κύκλος της γνωριμίας, (αφού όλοι έχουν πει το όνομά τους).
Η μελωδία και το ρυθμικό σχήμα, επιλέγονται από την "μάννα" και πρέπει να τηρηθούν από όλη την ομάδα για να έχει συνοχή το παιχνίδι.
Επιπρόσθετα, μπορεί η "μάννα" να συνοδεύει την ερώτηση χτυπώντας κάποιο κρουστό όργανο, το οποίο θα περάσει σαν σκυτάλη στο επόμενο παιδί (αυτό που θα μας συστηθεί) και πάει λέγοντας, μέχρι να ξαναγυρίσει το όργανο στην "μάννα".
Τέλος, μπορούν όλοι όσοι είναι στον κύκλο να πάρουν ένα μουσικό όργανο ή να χτυπούν μέρη του σώματος (body pecussion) και να συνοδεύσουν τα λόγια, ώστε το παιχνίδι να αποκτήσει ζωντάνια και ρυθμό!
Δείτε και μια άλλη εκδοχή του παιχνιδιού χρησιμοποιώντας την φατσούλα-κλακέτα που φτιάξαμε σε άλλο μάθημα.

Πες μου ποιος είναι
(παιχνίδι λεκτικής περιγραφής, ενδείκνυται για μικρές ομάδες π.χ. μια σχολική τάξη και για παιδιά που γνωρίζουν να γράφουν και να διαβάζουν)

Σε μια κόλλα χαρτί το κάθε παιδί απαντά σε μια σειρά ερωτήσεων που αποσκοπούν στο να το γνωρίσουμε καλύτερα.
Οι ερωτήσεις προσαρμόζονται ανάλογα με την ηλικία των παιδιών και αφορούν σε συνήθειες, αγαπημένες δραστηριότητες, χαρακτηριστικά εμφάνισης κλπ.
Για παράδειγμα, στα μικρότερα παιδιά οι ερωτήσεις μπορεί να είναι 
-Τι χρώμα έχουν τα μαλλιά σου;
-Τι  χρώμα έχουν τα μάτια σου;
-Ποιο είναι το αγαπημένο σου παιχνίδι;
-Πόσα αδέλφια έχεις;
-Ποιο είναι το αγαπημένο σου φαγητό;
-Τι θέλεις να γίνεις όταν μεγαλώσεις;
Στα μεγαλύτερα παιδιά μπορούν να προστεθούν ερωτήσεις όπως
-Ποιο είναι το αγαπημένο σου χόμπυ;
-Πώς περνάς τον ελεύθερο χρόνο σου;
-Ποιος είναι ο αγαπημένος σου τραγουδιστής/τραγούδι;
-Γνωρίζεις κάποιο μουσικό όργανο;
Στη συνέχεια, ο καθένας καλείται να παρουσιάσει στην τάξη τον εαυτό του διαβάζοντας φωναχτά τις απαντήσεις που έγραψε στο χαρτί.
Κατόπιν, ο δάσκαλος μαζεύει τα χαρτιά με τις περιγραφές, τα ανακατεύει και τα μοιράζει τυχαία στα παιδιά.
Το κάθε παιδί πρέπει να μαντέψει, διαβάζοντας το χαρτί που του έτυχε, σε ποιον ανήκει η περιγραφή.

Ζωγραφίζουμε την προσωπογραφία μας (πορτραίτο)
(υλικά: κόλλες Α4, λαδοπαστέλ)

Σε μια λευκή κόλλα χαρτί Α4, ζωγραφίζουμε το πρόσωπό μας.
Για τα μικρότερα παιδιά που δεν γνωρίζουν τί σημαίνει πορτραίτο- προσωπογραφία, μπορούμε να το εξηγήσουμε δείχνοντας αντίστοιχα έργα μεγάλων ζωγράφων ή/και έργα παιδιών από προηγούμενες χρονιές.
Η μόνη οδηγία είναι να καλυφτεί όσο το δυνατόν μεγαλύτερο μέρος του χαρτιού με χρώματα.
Το αποτέλεσμα είναι πάντα εντυπωσιακό!
Τα παιδιά δείχνουν το πορτραίτο τους στα υπόλοιπα μέλη της ομάδας.
Στη συνέχεια, ένα παιδί συγκεντρώνει τις ζωγραφιές και αρχίζει να τις δείχνει (μία-μία) στην ομάδα.
Τα υπόλοιπα παιδιά καλούνται να αναγνωρίσουν και να πουν δυνατά το όνομα του παιδιού που αντιστοιχεί το κάθε πορτραίτο.
Τέλος, αναρτούμε τα πορτραίτα σε μια γωνιά τοίχου της τάξης, ώστε να νοιώθουμε την παρουσία της ομάδας ακόμα και όταν κάποιος λείπει.

Τραγούδι: Εγώ είμαι εγώ
Μπορούμε να κλείσουμε τις δραστηριότητες γνωριμίας με το τραγούδι Εγώ είμαι εγώ σε στίχους Βαγγέλη Ηλιόπουλου και μουσική Δέσποινας Μπογδάνη-Σουγιούλ.

Εγώ είμαι εγώ, εγώ είμαι εγώ 
Κι αν έχω μεγάλο αδερφό 
Τον αγαπώ, τον αγαπώ 
Μα εγώ, εγώ είμαι εγώ 

Εγώ είμαι εγώ, εγώ είμαι εγώ, 
Να αλλάξω τόσο δε μπορώ 
Άλλο αυτός κι άλλο εγώ 
Γιατί εγώ είμαι εγώ. 

Εσύ είσαι εσύ, εσύ είσαι εσύ 
μια ύπαρξη μοναδική 
μια αγάπη αξίζεις πιο πολύ 
γιατί εσύ είσαι εσύ. 

Εγώ είμαι εγώ, εγώ είμαι εγώ 
κι αν έχω διάσημο αδερφό 
τον αγαπώ, τον αγαπώ 
μα εγώ, εγώ είμαι εγώ 

Εγώ είμαι εγώ, εγώ είμαι εγώ, 
Να γίνω άλλος δε ζητώ 
Άλλο αυτός κι άλλο εγώ 
Γιατί εγώ είμαι εγώ.


Τι μας λέει αυτό το χαριτωμένο τραγουδάκι;
Μα φυσικά, ότι ο καθένας μας είναι ξεχωριστός, μοναδικός και διαφορετικός από τους άλλους.
Αυτό είναι που μας κάνει τόσο πολύτιμους!
Είμαστε σαν ένα κομμάτι από ένα μεγάλο παζλ που  είναι η τάξη μας, η παρέα μας, η οικογένειά μας αλλά και ο κόσμος όλος.
Όπως ένα παζλ χρειάζεται όλα τα κομμάτια για να είναι ολοκληρωμένο, έτσι και η τάξη μας δεν θα ήταν ίδια χωρίς τον καθέναν από μας, κι ας παραπονιούνται καμιά φορά οι δάσκαλοι για μερικούς ατακτούληδες!