Δευτέρα 16 Οκτωβρίου 2023

Τραγούδια σχετικά με διατροφή

Η σημερινή ανάρτηση είναι αφιερωμένη σε τραγούδια που σχετίζονται με τα τρόφιμα, την μαγειρική και τη διατροφή.
Παραδοσιακά ή σύγχρονα, για μικρότερα ή για πιο μεγάλα παιδιά, τα τραγούδια αυτά μπορούν να  εμπλουτίσουν τις υπόλοιπες δραστηριότητες τόσο για την Παγκόσμια Ημέρα Διατροφής, στις 16 Οκτωβρίου, όσο και για τα Εργαστήρια Δεξιοτήτων με θεματική "Ζω καλύτερα-Ευ Ζην: Υγεία, Διατροφή και Αυτομέριμνα".
Για ορισμένα από αυτά υπάρχουν και ξεχωριστές αναρτήσεις με επιπλέον υλικό και φύλλο εργασίας.

Τόσο λάθος διατροφή 
(Μουσική/Στίχοι: Τατιάνα Ζωγράφου)

Η ντομάτα και τ` αγγούρι 
στο στομάχι μου τ` αχούρι 
τι να πρώτο καθαρίσουν, 
από πού λοιπόν ν` αρχίσουν 
τόση ζάχαρη γιομάτο 
και αλάτι ως τον πάτο. 

Φέρτε σκούπες φτερωτές 
μαρουλόβεργες και βλήτα 
και φωνάξτε στην προβλήτα 
όλες τις καλές τροφές. 

Σύκα, μήλα, πορτοκάλια 
και σταφύλια και τ` αχλάδια 
κι όλα τα λαχανικά, 
πριν να είναι πια αργά, 
πάρτε, πάρτε μακριά 
τ` αλμυρά και τα γλυκά. 

Σοκολάτα μου γλυκιά! 
Αχ πώς λιώνεις, πώς ζυγώνεις 
μου λιγώνεις την καρδιά. 
Γαριδάκια, πακοτίνια, 
μπισκοτάκια και κριτσίνια 
κολυμπάτε μες στ` αλάτι και μου κλείνετε το μάτι. 
Πώς να πάω στο κρεβάτι ; 

Και το γάλα φοβερό, 
ψάχνει χώρο και αυτό, 
μα δε βρίσκει απ` τ` αλάτι 
και ας έχει φέρει χάρτη 
ούτε μια σπιθαμή 
στην κοιλιά μας καθαρή.


Μπορείτε να μπείτε και στην ξεχωριστή ανάρτηση

Μίλα μου για μήλα
(Μουσική: Σταύρος Παπασταύρου, Στίχοι: Ευγένιος Τριβιζάς)

Μίλα μου για μήλα
μη μου μιλάς για κοτσάνια ούτε για φύλλα
δε θέλω ούτε μπιμπερό ούτε πιπίλα
θέλω μόνο να μου μιλάς για μήλα!

Μίλα μου για μήλα
μη μου μιλάς για πρασινάδα ή για μαυρίλα
δε θέλω άλογο, ούτε καμήλα
θέλω μόνο να μου μιλάς για μήλα!

Μίλα μου για μήλα
μη μου μιλάς για τον Κομφούκιο ή τον Αττίλα
δε θέλω ούτε βόλους ούτε βίλα
θέλω μόνο να μου μιλάς για μήλα!

Μίλα μου για μήλα μόνο
μια μέρα, ένα μήνα, κι ένα χρόνο...


Μπορείτε να μπείτε και στην ξεχωριστή ανάρτηση

Ο χορός των μπιζελιών
(Στίχοι: Μαριανίννα Κριεζή, Μουσική: Λένα Πλάτωνος)

Το χοντρό μπιζέλι χορεύει τσιφτετέλι
χορεύει τσιφτετέλι στο χορό των μπιζελιών
και τα κολοκυθάκια χτυπάνε παλαμάκια
πάνω στην πρασινάδα και πάνω στο γκαζόν.

Μ’ ένα πράσινο καινούργιο παπιγιόν
προχωρώ για τον χορό των μπιζελιών
Ήρθ’ η ώρα πια κι εγώ, ήρθ’ η ώρα πια κι εγώ
να χορέψω με λαχτάρα, αγκαλιά με μια αγκινάρα
το πρώτο μου τανγκό.

Βλίτα και σπανάκι χορεύουνε συρτάκι
χορεύουνε συρτάκι στο χορό των μπιζελιών
κι η μπάμια η μεγάλη χορεύει πεντοζάλη
πάνω στην πρασινάδα και πάνω στο γκαζόν.

Μ’ ένα πράσινο καινούργιο παπιγιόν
προχωρώ για τον χορό των μπιζελιών
Ήρθ’ η ώρα πια κι εγώ, ήρθ’ η ώρα πια κι εγώ
να χορέψω με λαχτάρα, αγκαλιά με μια αγκινάρα
το πρώτο μου τανγκό.


Μπαμπάκο, τι θα φάμε;
(Μουσική: Τάσος Ιωαννίδης, Στίχοι: Γλώσσα Α Δημοτικού)

Μπαμπάκο, μπαμπάκο
μπαμπάκο, τι θα φάμε;

Μια φέτα κολοκύθι
κι ένα ολόκληρο ρεβίθι


Καλοκαίρι μου μυρίζει (η ντομάτα με το ρύζι)
(Παραδοσιακό)

Καλοκαίρι μου μυρίζει 
Η ντομάτα με το ρύζι 
Τα τζιτζίκια θα ΄ρθουν πάλι 
Να μου πάρουν το κεφάλι 

Τζι-τζι-τζι Τζι-τζι-τζι 
Τζι-τζι-τζι-τζι-τζι-τζι-τζι 
Τζι το ένα τζι το άλλο 
Τζι-τζι τζι το πιο μεγάλο 
Τζι το τέταρτο τζιτζίκι 
Και ορμάει στο τζατζίκι. 

Καλοκαίρι μου μυρίζει 
Η ντομάτα με το ρύζι 
Τα τριζόνια θα ΄ρθουν πάλι 
Να μου πάρουν το κεφάλι 

Τρι-τρι-τρι Τρι-τρι-τρι 
Τρι-τρι-τρι-τρι-τρι-τρι-τρι 
Τρι το ένα τρι το άλλο 
Τρι-τρι τρι το πιο μεγάλο 
Τρι το τέταρτο τριζόνι 
Και ορμάει στο πεπόνι.


Γεωγραφία
(Στίχοι: Φώντας Λάδης, Μουσική: Μάριος Τόκας)

Γύθειο ψάρια Σπάρτη πορτοκάλια 
ήταν ένας γάιδαρος με δυο κεφάλια. 
Τρίπολη σκόρδα, Καλαμάτα 
λάδι το να γκαρίζει το πρωί, τ’ άλλο το βράδυ. 

Άργος πεπόνια Κόρινθος σταφίδα, 
με δυο κεφάλια γάιδαρο δεν ξαναείδα. 
Μέγαρα φιστίκια, Λουτράκι μπακλαβάδες 
μια γαϊδουρίτσα αγάπησε και μπήκε σε μπελάδες. 

Αθήνα αυτοκίνητα, Αίγινα κανάτια, 
μα να που κι η ξαδέρφη της γλυκά του κάνει μάτια. 
Πεντέλη μάρμαρο, Υμηττός μέλι 
η καθεμιά του ορκίζεται πως πιο πολύ τον θέλει. 

Βόλος φιρίκια, Λάρισα σιτάρι, 
η μια θέλει τις χάντρες του κι η άλλη το σαμάρι. 
Θεσσαλονίκη πύργος, Κατερίνη ρύζι 
τρελάθηκε ο γάιδαρος και με τα δυο γκαρίζει. 

Σύρα λουκούμια, Χίος μαστίχα, 
«ανάθεμα την ώρα», λέει «που δυο κεφάλια είχα». 
Κρήτη απ’ όλα τα καλά, Ρόδος αγκινάρες 
και τώρα μου τα πήρανε δυο όμορφες γαϊδάρες 

Γύθειο ψάρια Σπάρτη πορτοκάλια 
ήταν ένας γάιδαρος με δυο κεφάλια.


Ο παγωτατζής
(Στίχοι/Μουσική: Γιώργος Χατζηπιερής)

Ξέρω έναν κύριο γελαστό 
Με μουστάκι στριφογυριστό 
Που παρασκευάζει παγωτά 
Με αγνά και φρέσκα υλικά 

Κάθε μεσημέρι τριγυρνά
Από γειτονιά σε γειτονιά 
Με τ’ αμάξι το χρωματιστό 
Όνειρο στον κόσμο των παιδιών 

Φράουλα, μαστίχα και κεράσι 
Όποιος φάει δε θα το ξεχάσει 
Κρέμα, καραμέλα και λεμόνι 
Τρως, και το μυαλό σου δυναμώνει ! 

Τώρα με λαχτάρα καρτερώ 
Τον παγωτατζή τον γελαστό 
Έχω δέκα ευρώ στον κουμπαρά 
Φτάνουν για πέντ' έξι παγωτά 

Μόλις ακουστεί η μουσική 
Να `μαι μες στο δρόμο στη στιγμή 
Μα ν’ αποφασίσω δεν μπορώ 
Ποια από τις γεύσεις προτιμώ 

Φράουλα, μαστίχα και κεράσι 
Όποιος φάει δε θα το ξεχάσει 
Κρέμα, καραμέλα και λεμόνι 
Τρως, και το μυαλό σου δυναμώνει ! 

Φράουλα.. Μαστίχα.. Σοκολάτα.. Και βανίλια 
Καραμέλα.. και λεμόνι.. Βατόμουρο.. Παρφέεεε 

Φράουλα, μαστίχα και κεράσι 
Όποιος φάει δε θα το ξεχάσει 
Κρέμα, σοκολάτα και φιστίκι 
Είναι η πιο γλυκιά σας καταδίκη ! 

Φράουλα, μαστίχα και κεράσι 
όποιος φάει δε θα το ξεχάσει 
κρέμα, καραμέλα και λεμόνι 
τρως, και το μυαλό σου δυναμώνει !


Μπορείτε να μπείτε στην ξεχωριστή ανάρτηση

Το κουκί και το ρεβύθι
(Μουσική: Τάσος Ιωαννίδης, Στίχοι: Γλώσσα Α΄Δημοτικού)

Παραμύθι, μύθι, μύθι 
το κουκί και το ρεβίθι 
εμαλώνανε στη βρύση. 
Και περνάει η φακή 
και τα βάζει φυλακή. 
Και η φάβα τής φωνάζει:
-Φακή, άσ’ τα, δεν πειράζει.


Λαγοί
(Στίχοι: Παυλίνα Παμπούδη, Μουσική: Πέτρος Περάκης)

Οι λαγοί καλούν σε γλέντι 
το λιοντάρι το λεβέντη. 
Έχουν όλα τα καλά, 
φαγητά, γλυκά πολλά. 

Έρχεται λοιπόν με χάρη 
το λιχούδικο λιοντάρι. 
Τρώει λαχανικά με λάδι, 
λίγο μήλο, λίγο αχλάδι. 

Λουκουμάκια, λουκουμάδες 
και λοιπά με λεμονάδες 
και για τελευταίο πιάτο 
λαγουδάκι λεμονάτο.


Μπορείτε να μπείτε στην ξεχωριστή ανάρτηση
Μάγειρας
(Στίχοι: Χρίστος Παπαδόπουλος, Μουσική: Δημήτρης Μαρκατόπουλος)

Πήρα από τα παραμύθια 
τα κουκιά και τα ρεβίθια, 
μία φασολιά πελώρια, 
το λαγό και τα κοκόρια. 
Πήρα όλα τα καρβέλια, 
τα σταφύλια από τ' αμπέλια, 
τα εφτά τα κατσικάκια 
και τα τρία γουρουνάκια. 
Έχουμε σας λέω πανηγύρια. 
Φέρτε πιάτα, φέρτε και ποτήρια. 
Μάγειρας Τσελεμεντές θα γίνω 
κι ότι μαγειρεύω θα το δίνω στα παιδιά. 
Φέρτε τα μαχαιροπήρουνα σας 
και τα παραμύθια της γιαγιάς σας, 
τα παιδιά να φάνε και να πιούνε 
και ποτέ, ποτέ μην κοιμηθούνε νηστικά. 
Με το ζόρι απ τη φωλιά τους 
πήρα τη φωτιά απ' τους δράκους 
κι απ' τις μάγισσες καζάνια, 
κατσαρόλες και τηγάνια. 
Έριξα τα υλικά μου 
και τ' αλατοπίπερά μου. 
Απ' τα παραμύθια κλέβω 
να 'χω για να μαγειρεύω.


Λαϊκή Αγορά
(Στίχοι:Φώντας Λάδης, Μουσική: Μάριος Τόκας, )


Βγηκ' η μανούλα
ψώνια να κάνει
πήρε μια σακούλα
μα δεν την φτάνει
πήρε σκόρδα ντομάτες
σέλινα πατάτες ρύζι
και ψωμί γαλοπούλα γεμιστή

Βγάζει τα σκόρδα
τα σκόρδα ακρίβυναν
βγάζει τις ντομάτες
οι ντομάτες ακρίβυναν
βγάζει τα σέλινα
τα σέλινα ακρίβυναν
βγάζει τις πατάτες
πατάτες δε βρίσκει
βγάζει το ρύζι
το ρύζι ακρίβυνε
βγάζει το ψωμάκι
το ψωμάκι ακρίβυνε
κατεβάζει το ταψί
γαλοπούλα γεμιστή



Ντο Ρε Μι (ένα τραγούδι για τη διατροφή) 
(Στίχοι: Ελένη Κώστα, Μουσική:"Μελωδία της Ευτυχίας" σε ενορχήστρωση Λένκας Πέσκου)

Ντο, ντομάτες ζουμερές 
Ρε, ρεβίθια και αρακάς 
Μι, δυο μήλα δροσερά 
Φα, φασόλια και φακές 
Σολ, ψημένος σολομός 
Λα, λαχανικά πολλά 
Σι, σιτάρι στο ψωμί 
και ξαναγυρνώ στο Ντο!


Λεμονάκι μυρωδάτο
(παραδοσιακό Πελοποννήσου)

Λε - μωρέ λεμονάκι μυρωδάτο 
Λεμονάκι μυρωδάτο 
κι από περιβόλι αφράτο 
Μη μωρέ μην παραμυρίζεις τόσο 
Μην παραμυρίζεις τόσο 
και με κάνεις και νυχτώσω 
Κι αν μωρέ κι αν νυχτώσεις παλικάρι 
Κι αν νυχτώσεις παλικάρι 
κάτσε να 'βγει το φεγγάρι 
Να μωρέ να σε ιδώ να σε γνωρίσω 
Να σε ιδώ να σε γνωρίσω 
και να σε καλοκαρδίσω


Έχετε ψαράδες ψάρια
(Παραδοσιακό Μικράς Ασίας)

Έχετε ψαράδες ψάρια(3)
αστακούς και καλαμάρια(2)

Έχομε χρυσή σαρδέλα
σαν την έμορφη κοπέλα.

Έμαθα κυρά πως έχεις
ψαροπούλα και ψαρεύεις
κι ήρθα να σου τη γυρέψω
μαύρα μάτια να ψαρέψω.


Σε μια ρώγα από σταφύλι
(Στίχοι: Ζαχαρία Παπαντωνίου, Μουσική: Γεώργιου Λαμπελέτ)

Σε μια ρώγα από σταφύλι 
έπεσαν οχτώ σπουργίτες 
και τρωγόπιναν οι φίλοι. 
Τσίρι τίρι, τσιριτρό, 
τσιριτρί τσιριτρό. 
Εχτυπούσανε τις μύτες 
και κουνούσαν τις ουρές 
κι είχαν γέλια και χαρές. 
Τσίρι τίρι, τσιριτρό, 
τσιριτρί τσιριτρό. 
Πώπω, πώπω, σε μια ρώγα 
φαγοπότι και φωνή. 
την αφήκαν αδειανή. 
Τσίρι τίρι, τσιριτρό, 
τσιριτρί τσιριτρό. 
Και μεθύσαν κι όλη μέρα 
πάνε δώθε, πάνε πέρα, 
τραγουδώντας στον αέρα. 
Τσίρι τίρι, τσιριτρό, 
τσιριτρί τσιριτρό.


Ψαρόσουπα
(Στίχοι: Σταυρούλα Παγώνα, Μουσική: Παντελής Κυραμαργιός)

Ντο ρε μι φα σολ λα σι, έλα να φας κι εσύ
σι λα σολ φα μι ρε ντο, φρέσκια σούπα στο λεπτό!

Στη θάλασσα της μουσικής
πήγα για να ψαρέψω
και φρέσκιες νότες έπιασα
για να τις μαγειρέψω

Ψάρεψα μια ντο - ντο-ρε-μι φάε κι εσύ
Ψάρεψα μια ρε - ρέγκα καπνιστή
Ψάρεψα μια μι - μύδια σαγανάκι
Ψάρεψα μια φα - φαγκρί με κρεμμυδάκι

Ντο ρε μι φα σολ λα σι,
έλα να φας κι εσύ
σι λα σολ φα μι ρε ντο,
φρέσκια σούπα στο λεπτό!

Ψάρεψα μια σολ - σολομό ψητό
Ψάρεψα μια λα - λαβράκι αχνιστό
Ψάρεψα μια σι - συναγρίδα στο ταψί
Και μια ψαρόσουπα έφτιαξα
τρελή, γεμάτη μουσική!


Γεια στα χέρια σου γιαγιά
(Στίχοι: Παυλίνα Παμπούδη, Μουσική: Τάσος Ιωαννίδης)

Να ‘χαμε, τι να ‘χαμε πέντ’ έξι κεφτεδάκια
μια κατσαρόλα τραχανά, δυο τρία γιουβαρλάκια
με άνηθο και μαϊντανό και με πιπέρι κόκκινο.

Γεια στα χέρια σου,
γιαγιά που φτιάχνεις τα καλά φαγιά.
Γεια στα χέρια σου,
γιαγιά που φτιάχνεις τα καλά φαγιά.

Να ‘χαμε, τι να ‘χαμε αρνίσια παϊδάκια,
ένα ταψί με μουσακά και λίγα ντολμαδάκια
με αβγολέμονο παχύ να έχουνε περιχυθεί.

Γεια στα χέρια σου,
γιαγιά που φτιάχνεις τα καλά φαγιά.
Γεια στα χέρια σου,
γιαγιά που φτιάχνεις τα καλά φαγιά.

Να ‘χαμε τι να ‘χαμε τηγανητές πατάτες
κοτόπουλο και γίγαντες και γεμιστές ντομάτες,
χορτόπιτα, κοκκινιστό κι ένα παστίτσιο αχνιστό.

Αχ, να ‘σουνα εδώ,
γιαγιά που φτιάχνεις τα καλά φαγιά.
Αχ, να ‘σουνα εδώ,
γιαγιά που φτιάχνεις τα καλά φαγιά.

Να ‘χαμε, τι να ‘χαμε και τι να λέμε τώρα
πεινάω πολύ κι είναι νωρίς
και δεν περνάει η ώρα.


Η μπόσα νόβα του ζαχαροπλαστείου
(Στίχοι: Μαριανίνα Κριεζή, Μουσική: Δημήτρης Μαραγκόπουλος)

Μια τρελή βραδιά στην Λιλιπούπολη,
στην μενεξεδένια Λιλιπούπολη
και στο ζαχαροπλαστείο του Γλυκόσαυρου
σου πετούσα στον αέρα λουκουμάδες
με πασάλειβες και συ με μαρμελάδες
κι ετοιμάσου γιατί έρχομαι ξανά στη Λιλιπούπολη.

Θα σε ξαναβρώ στην Λιλιπούπολη
κι αχ εμείς τα δυο στην Λιλιπούπολη
μες τις κρέμες και τα μέλια θα βουτάμε πλαφφφ 
και με ζάχαρη βροχή πασπαλισμένοι
μέσα σ’ ένα ροζ λουκούμι βουλιαγμένοι
θα περάσουμε αξέχαστα τρελά στη Λιλιπούπολη.


Τι βλέπουνε τα μάτια μου (Τι ωραία που μυρίζει, το αρνάκι με το ρύζι)
(Στίχοι: Παυλίνα Παμπούδη, Μουσική:)

Τι βλέπουνε τα μάτια μου και τι ακούν τ΄ αυτιά μου
και τι μυρίζει η μύτη μου, τι φτιάχνει η μαμά μου;
Τι ωραία που μυρίζει το αρνάκι με το ρύζι!

Βλέπω τηγάνι στη φωτιά κι ακούω να τσιτσιρίζει
Βλέπω και τέντζερη ανοιχτό κι ακούω να χοχλακίζει
Πω, πω τι ωραία γεύση, το γιουβέτσι πώς μ΄ αρέσει!

Πιάνω μαχαίρι και ψωμί, φέτα κόβω μεγάλη
πιάνω το πιάτο το βαθύ, πιρούνι και κουτάλι,
και με τ΄ άλλο μου το χέρι αλατάκι και πιπέρι.



Το γλυκό τραγούδι
(Στίχοι: Παυλίνα Παμπούδη, Μουσική: Νίκος Ντρέλας)

Φέρε ένα μπακλαβά
φέρε όλο τον ταβά
μα τι θέλεις, παρακάλια;
δες μου τρέχουνε τα σάλια

Κέρασέ με λουκουμάδες
κέρασέ με και μπαμπάδες
και να έρχονται τα πιάτα
με ρυζόγαλο γεμάτα

Κέρασέ με και τουλούμπες
για να δεις να κάνω τούμπες
κουραμπιέδες στο κουτί
μην μου κάνεις την κουτή
κάτι κρύβεις στη ντουλάπα
φέρτη εδώ την σοκολάτα

Φέρε, φέρε και παστέλι
λουκουμάδες με το μέλι
περγαμόντο, συκαλάκι
καρυδάκι, νεραντζάκι
κανταΐφι με καϊμάκι
κι από πάνω κερασάκι

Θά 'θελα και καμιά πάστα
δεν πειράζει όμως άστα
αχ θα σκάσω δε χωράω
ραβανί άλλο να φάω
Τι γλυκό να σου γυρέψω
τελευταίο να χωνέψω;