Παρασκευή 10 Νοεμβρίου 2023

Έξι τραγούδια για ποντίκια

Τα Έξι τραγούδια για ποντίκια είναι ένας κύκλος αλληγορικών τραγουδιών.
Μιλάνε για τη δύναμη της συλλογικότητας, την επανάσταση ως μόνη λύση για την τυραννία, τη συνειδητοποίηση των κοινωνικών ανισοτήτων, αλλά και την τρυφερότητα και την αγάπη ως αντίδοτο στην ρουτίνα και στην κοινωνική αποξένωση.
Η μουσική και οι στίχοι είναι του Γιώργου Κουρουπού.
Πρόκειται για αξιόλογα σύγχρονα ελληνικά τραγούδια για παιδιά από έναν από τους συνθέτες της Λιλιπούπολης.
Ας τα ακούσουμε.


Το περιεχόμενο
Όπως είπαμε πριν, τα τραγούδια είναι αλληγορικά, δηλαδή κρύβουν υπαινιγμούς και νοήματα, πίσω από αυτά που εξιστορούν.
Χρησιμοποιούν το ζωικό βασίλειο και συγκεκριμένα τα ποντίκια, για να μιλήσουν για τα ανθρώπινα πάθη, χαρακτηριστικά, συμπεριφορές.
Είναι μια προσφιλής συνήθεια στις τέχνες, ιδιαίτερα όταν θέλουμε να μιλήσουμε στα παιδιά για έννοιες όπως η δημοκρατία, η κατάχρηση εξουσίας, ο εγωκεντρισμός, η πλεονεξία κλπ.
Ας τα γνωρίσουμε ένα ένα.

Έξι τραγούδια για ποντίκια

1ο τραγούδι 
Η δύναμη της συνεργασίας και της ομαδικότητας.
Μπροστά της και ο πιο σκληρός τύραννος μπορεί να αποδειχθεί...γατάκι!
Ένας ποντικός
βγήκε μοναχός
για να βρει λίγο τυρί
μα ο γάτος καρτερεί.
«Που να φύγω, που να μπω
δεν έχει μέρος να κρυφτώ
Θα με μαγκώσει
και θα λιώσει
Τρέχα, τρέχα, τρέχα, τρέχα».
Δέκα ποντικοί
βγήκανε μαζί
για να πάρουν το τυρί
κι ας το γάτο να φρουρεί
«Ποιο να πιάσω,
ποιο να βρω,
είναι πολλοί και δε μπορώ.
Θα μου το πάρουν
και θα με γδάρουν
Τρέχα, τρέχα, τρέχα».
Χίλιοι ποντικοί
Πω πω τι πολλοί
Πήραν όλο το τυρί,
άλλαξαν πια οι καιροί.
Άκουσε το τραγούδι στο επόμενο βίντεο.
Μπορείς να εκτυπώσεις το τραγούδι και να απαντήσεις στις ερωτήσεις
Έξι τραγούδια για ποντίκια (1ο τραγούδι - φύλλο εργασίας)
2ο τραγούδι
Τραγούδι για την τρυφερότητα, την αγάπη, τον έρωτα.
Μια ποντικίνα καφετιά
καθόταν στη φωτιά
και κένταγε και έπλεκε όνειρα σταχτιά.
Ένα ποντίκι μαλλιαρό
γυρνούσε από καιρό
στην πόρτα της τραγούδαγε όμορφο σκοπό.
Αχ ποντικίνα καφετιά
μου άναψες φωτιά
ζεστάθηκε η καρδούλα μου μες την παγωνιά.
Έλα ποντίκι μαλλιαρό
κοντά μου στη φωτιά 
να παίξουμε να πλέξουμε
όνειρα σταχτιά
να παίξουμε, να πλέξουμε
όλη τη νυχτιά. 
3ο τραγούδι
Κοινωνική ανισότητα, ρουτίνα της καθημερινής βιοπάλης, χαμένα όνειρα, επανάσταση.
Στην απέναντι αποθήκη
μένει ένα φτωχό ποντίκι,
όλα την ημέρα σκάβει
και το νύχι του ανάβει.
Σκάψε, σκάψε, σκάψε, σκάψε
και τα όνειρα σου θάψε
Η καημένη ποντικίνα
την περνάει στην κουζίνα
τα παιδιά πάνε σχολείο
και δεν έχουνε βιβλίο.
Σκάψε, σκάψε, σκάψε, σκάψε
και τα όνειρα σου θάψε.
Νοίκι, φως, τυρί και λάδι,
τρεις ελιές και παξιμάδι
πώς να φτάσουν τα λεφτά,
δυο χιλιάδες δεκαεφτά.
Σκάψε, σκάψε, σκάψε, σκάψε
και τα όνειρα σου θάψε.
Έτσι κάποτε μια μέρα
δε θα φτάνει η φοβέρα.
το ποντίκι θα θυμώσει
κι όλους μας θα μας δαγκώσει
χτύπα, χτύπα, χτύπα, χτύπα
για να βγεις από την τρύπα.
Μπορείς να εκτυπώσεις τα λόγια του τραγουδιού και να απαντήσεις στις ερωτήσεις.
Άκουσε το 3ο τραγούδι εδώ:
🎵τρίτο τραγουδι

4ο τραγούδι
Αποξένωση, προβλήματα στις σχέσεις των ανθρώπων.
Άρρωστο ποντίκι μου γιατί δε μου μιλάς
τόσο πολύ κουράστηκες ή πια δε μ’ αγαπάς.
Θα σου χαρίσω δυο καρύδια
να παίζεις πάνω στα σανίδια.
Έλα γέλα μου λιγάκι πονηρό μου ποντικάκι
άρρωστο ποντίκι μου, γιατί δε μου μιλάς.
Άρρωστο ποντίκι μου γιατί δε με κοιτάς
μήπως και με βαρέθηκες και θες αλλού να πας
Θες να σου φέρω λίγο λάδι
να γλείφεις μέσα στο σκοτάδι
έλα γέλα μου λιγάκι πονηρό μου ποντικάκι.
Άρρωστο ποντίκι μου, γιατί δε με κοιτάς.
Άρρωστο ποντίκι μου γιατί δε μου μιλάς.
5ο τραγούδι
Περιθώριο, απομόνωση των ανθρώπων, ανάγκη να συμμετέχει κανείς στα κοινά, να ξανασηκώνεται ακόμα και όταν πέφτει και να συνεχίζει τη ζωή με τα καλά και τα κακά της.
Μπες ποντίκι στο χορό
γεια σου και πιάσου ζωηρό
γεια σου και βιάσου να πετάξεις στον ουρανό
κι αν σε σπρώξει κανείς και στην άκρη βρεθείς
κοίτα πάλι μες στον κύκλο να μπεις
αχ γιατί διστάζεις, γιατί αργείς.
Αχ αν δεν τολμήσεις θα μαραθείς
πώς θα σταθείς μονάχο;
Χόρευε χορό, χορτάρι μου χλωμό
χόρτασε χάρες και πίκρες να σε χαρώ
λύπες να σε χαρώ.
Πιες γλυκόπικρο κρασί
άντε τραγούδησε κι εσύ
άντε να βγαίνει απ' την καρδιά σου ότι κι αν πεις
Κι αν οι άλλες φωνές είναι πιο δυνατές
κοίτα να φωνάξεις όσο μπορείς
Αχ γιατί σωπαίνεις , τι απορείς;
Αχ αν δε φωνάξεις θα πατηθείς
πώς θα σταθείς μονάχο;
Χόρευε χορό, χορτάρι μου χλωμό
Χόρτασε χάρες και πίκρες να σε χαρώ
Χόρευε χορό, χορτάρι μου χλωμό
Χόρτασε χάρες και λύπες να σε χαρώ
6ο τραγούδι
Τρυφερό νανούρισμα, που θα μπορούσε να θεωρηθεί και αποχαιρετιστήριο τραγούδι απώλειας αγαπημένου προσώπου.
Νάνι, νάνι, νάνι ποντικίνα μου στο θαλασσί ντιβάνι.
Νάνι, νάνι, σα βαρκούλα άραξες σε ήσυχο λιμάνι.
Νάνι, νάνι, νυχτοπούλια σου κεντούν θαλασσινό φουστάνι.
Νάνι, νάνι, να φορέσεις το πρωί σαν βγούμε για σεργιάνι.
Νάνι, νάνι, νάνι ποντικίνα μου ποια μάνα σ’ έχει κάνει;
Νάνι, νάνι, τα μαλλιά σου τα ξανθά ο ήλιος δεν τα φτάνει.
Νάνι, νάνι αστακοί σου πλέκουνε κοράλλινο στεφάνι.
Να φορέσεις στα μαλλιά σα βγούμε για σεργιάνι.
Νάνι, νάνι, νάνι ποντικίνα μου στο θαλασσί ντιβάνι.
Νανι, νάνι σα βαρκούλα ψαροπούλα την αυγούλα θα ‘ρθω να σε βρω.