Ελάτε να ξαναθυμηθούμε ποια είναι αυτά τα χαρακτηριστικά.
Ένας ήχος, μπορεί να είναι δυνατός ή σιγανός.
Τότε μιλάμε για την Ένταση του ήχου.
Ένας ήχος μπορεί να κρατάει πολύ ώρα, ενώ ένας άλλος μπορεί να είναι κοφτός και σύντομος.
Τότε μιλάμε για τη Διάρκεια του ήχου.
Ένας ήχος μπορεί να είναι ψηλός ή χαμηλός (μπάσος).
Τότε μιλάμε για το Τονικό Ύψος του ήχου (ή σκέτο ύψος).
Τέλος ένας ήχος μπορεί να έχει ένα δικό του ιδιαίτερο χρώμα που τον κάνει να ξεχωρίζει από όλους τους άλλους.
Τότε μιλάμε για το Ηχόχρωμα ή αλλιώς Χροιά.
🎝🎝🎝🎝🎝🎝🎝🎝🎝🎝🎝🎝🎝🎝🎝🎝🎝🎝🎝
Ελάτε τώρα να ασχοληθούμε με αυτό το τελευταίο χαρακτηριστικό, που πολλές φορές στην τάξη μπερδεύεστε και το ξεχνάτε.Δείτε αν θέλετε αυτό το βιντεάκι για το ηχόχρωμα:
Το Ηχόχρωμα παιδιά είναι για τους ήχους ότι και το χρώμα για τη ζωγραφική. Είναι όλα αυτά που κάνουν έναν ήχο να είναι ξεχωριστός και να μη μοιάζει με κανέναν άλλον. Είναι κάτι σαν την ταυτότητα, σαν το δακτυλικό αποτύπωμα των ανθρώπων. Δεν είναι τυχαίο που η γαλλική λέξη για το ηχόχρωμα είναι timbre δηλ. σφραγίδα
Το ηχόχρωμα, εξαρτάται από τα ιδιαίτερα χαρακτηριστικά αντικειμένου που βγάζει τον ήχο.
Για παράδειγμα, άλλο ηχόχρωμα έχει ένα μεταλλικό αντικείμενο όταν το χτυπήσουμε και άλλο ένα ξύλινο.
Το ηχόχρωμα της φωνής μας είναι σαν κι εμάς:
μοναδικό και ξεχωριστό.
|
Ακόμη και με κλειστά μάτια μπορούμε να ξεχωρίσουμε τη φωνή ενός παιδιού από την φωνή ενός ηλικιωμένου.
Θυμόσαστε το παιχνίδι που παίζουμε στην τάξη;
Κλείνουμε τα μάτια μας, και όταν η κυρία σκουντάει την πλάτη ενός παιδιού, αυτό λέει "Καλημέρα".
Τότε, όλοι οι υπόλοιποι, αναγνωρίζουμε τον συμμαθητή ή τη συμμαθήτριά μας, παρότι δεν τον/την βλέπουμε.
Αυτό συμβαίνει γιατί κάθε φωνή έχει μοναδική και ξεχωριστή χροιά.
Υπάρχουν τόσα διαφορετικά ηχοχρώματα όσα και οι άνθρωποι του πλανήτη!
Η ανάγκη για διαφορετικά ηχοχρώματα, ώστε η μουσική να έχει ποικιλία και να μην είναι βαρετή, είναι και η αιτία που υπάρχουν τόσα διαφορετικά μουσικά όργανα. Τα όργανα κάθε κατηγορίας μοιάζουν στο ηχόχρωμα, χωρίς ποτέ βέβαια να είναι ίδια.
Μεταλλόφωνο |
Ξυλόφωνο |
Θυμηθείτε το ξυλόφωνο και το μεταλλόφωνο που παίζουμε στην τάξη.
Μοιάζουν τόσο πολύ στην εμφάνιση!
Κι όμως...ο ήχος τους είναι διαφορετικός.
Αυτό συμβαίνει γιατί, το διαφορετικό υλικό από το οποίο είναι φτιαγμένες οι πλάκες (μέταλλο στη μια περίπτωση και ξύλο στην άλλη) έχει και διαφορετικό ηχόχρωμα.
Ακούστε το ξυλόφωνο:🎵
Ακούστε το μεταλλόφωνο🎵
Εργασίες:🎝🎝🎝
Για τα παιδιά της Α' και Β' Τάξης:
Γίνετε εξερευνητές του ήχου του σπιτιού σας.
Συγκεντρωθείτε, ξεχωρίστε και καταγράψετε σε ένα χαρτί όσο πιο πολλούς διαφορετικούς ήχους μπορείτε μέσα στο σπίτι σας.
Είναι αμέτρητοι, αρκεί να τους προσέξετε!
Ήχοι από τα αντικείμενα του σπιτιού, τα μέλη της οικογένειας, τη γειτονιά ή τον δρόμο έξω από το σπίτι. Διαφορετικοί ήχοι στους χώρους του σπιτιού (μπάνιο, κουζίνα, σαλόνι, υπνοδωμάτιο κλπ.)
Διαφορετικοί ήχοι κατά τη διάρκεια του 24ώρου.
Περιμένω με ανυπομονησία τη λίστα σας εδώ:
Για τα παιδιά της Γ' και Δ' Τάξης:
Μπορείτε να μπείτε σε αυτόν τον σύνδεσμο και να διαβάσετε για το ηχόχρωμα, από το διαδραστικό βιβλίο Μουσικής Γ'-Δ' Τάξης. Μη ξεχνάτε να πατάτε και τα εικονίδια για να ακούσετε ήχους-μουσικές αλλά και να παίξετε διάφορα παιχνίδια για τα μουσικά όργανα.🎧
Επίσης, μπορείτε να γίνετε εξερευνητές του ήχου του σπιτιού σας και να κάνετε την δραστηριότητα της Α' και Β' Τάξης.
Για τα παιδιά της Ε' και Στ' Τάξης:
Μπορείτε να μπείτε σε αυτόν τον σύνδεσμο και να διαβάσετε για το ηχόχρωμα, από το διαδραστικό βιβλίο Μουσικής Ε' Τάξης. 🎧
Μπείτε στην εφαρμογή Aesop: και ασχοληθείτε με τις δραστηριότητες Α και Β. Θα σας βοηθήσουν, εξερευνώντας διάφορα ηχοχρώματα, να καταλάβετε την έννοια του ηχοτοπίου.
Μπορείτε επιπλέον να ανατρέξετε στο διαδραστικό βιβλίο Μουσικής Στ' Τάξης, όπου θα βρείτε ασκήσεις για σωστή στάση σώματος και τοποθέτηση φωνής όταν μιλάμε και τραγουδάμε.
Μπορείτε επιπλέον να ανατρέξετε στο διαδραστικό βιβλίο Μουσικής Στ' Τάξης, όπου θα βρείτε ασκήσεις για σωστή στάση σώματος και τοποθέτηση φωνής όταν μιλάμε και τραγουδάμε.