
Θυμόσαστε τι σημαίνει f, p, ff, pp, cresc<, decresc>;
Ελάτε τώρα να ακούσουμε ένα απόσπασμα από την όπερα "Ο κουρέας της Σεβίλλης" του Ιταλού συνθέτη Τζοακίνο Ροσίνι εδώ:
Σε αυτό το κομμάτι ο συνθέτης περιγράφει μουσικά μια καταιγίδα. Μπορείτε να καταλάβετε από τις αλλαγές στην ένταση πότε πέφτουν ψιχάλες, πότε βροχή και πότε ρίχνει κεραυνούς; Ακούστε το ξανά όσες φορές χρειαστεί για να το αντιληφθείτε καλύτερα...
Συνοδεύω στο ρυθμό.

Για τη βροχή που δυναμώνει
-χτυπάμε τον δείκτη του ενός χεριού με τον δείκτη του άλλου για να κάνουμε την ψιχάλα
-χτυπάμε σταδιακά δύο, τρία και τέσσερα δάχτυλα του κάθε χεριού με τα αντίστοιχα του άλλου χεριού για να κάνουμε τη βροχή που δυναμώνει
-χτυπάμε δυνατά τις παλάμες των χεριών για να κάνουμε τις βροντές
Όταν η βροχή σβήνει κάνουμε το αντίθετο.
Βλέπουμε λοιπόν ότι σε ένα μουσικό κομμάτι, η ένταση μπορεί να αλλάζει όχι μόνο απότομα, αλλά και σιγά σιγά.
Σας θυμίζω ότι αυτό το λέμε
crescendo < όταν η ένταση ανεβαίνει και
decrescendo ή diminuendo > όταν η ένταση κατεβαίνει.
Δείτε την όπερα "Ο κουρέας της Σεβίλλης" σε animation, πατώντας το εικονίδιο. (αν μιλάτε αγγλικά ενεργοποιήστε και τους υπότιτλους)
Περισσότερα για τον Τζοακίνο Ροσίνι στο Τρελό Σχολείο:
Και τώρα δυο παιχνίδια για κατανοήσουμε καλύτερα τα σύμβολα της έντασης:
Μπες στον σύνδεσμο, διάλεξε "Β" και μετά "Οι ενδείξεις της δυναμικής /άσκηση"
Μπες στον σύνδεσμο, διάλεξε "Β" και μετά "Οι ενδείξεις της δυναμικής /άσκηση"
Μπες στο σύνδεσμο, διάλεξε "Α" και μετά "άσκηση 2:
Η ένταση"
Σύγκρινε τους ήχους
"Δυνατά-σιγά". (Παίζεται από δύο άτομα και πάνω).
Διαλέγουμε όλοι μαζί ένα αντικείμενο.

Γραπτή εργασία:
Μπορείτε τώρα παιδιά να εκτυπώσετε αυτή την εργασία, να τη συμπληρώσετε και να τη διορθώσετε μόνοι/-ες σας.
Τις απαντήσεις θα τις βρείτε γυρνώντας τη σελίδα ανάποδα.
Δείτε και αυτό το βιντεάκι της εκπαιδευτικής τηλεόρασης για την ένταση εδώ: