Εσύ ποιο σύμβολο δυναμικής
αγωγής θα έβαζες στην "Kραυγή"του Μουνκ |
Με απλά λόγια, ένταση είναι πόσο δυνατά ή σιγανά (και όχι χαμηλά) ακούγεται ένας ήχος.
Σε ένα μουσικό κομμάτι η ένταση δεν είναι ίδια από την αρχή μέχρι το τέλος αλλά μεταβάλλεται, αλλιώς το κομμάτι θα ήταν βαρετό!
Το ίδιο συμβαίνει και με την ομιλία μας. Άλλη ένταση έχει η φωνή μας όταν θέλουμε να τονίσουμε κάτι, άλλη όταν λέμε ένα μυστικό, άλλη όταν μιλάμε στην τάξη και άλλη όταν παίζουμε με τους φίλους μας στο προαύλιο.
Αν δεν αλλάζαμε την ένταση όταν μιλάμε θα ακουγόμασταν πολύ κουραστικοί και οι άλλοι δεν θα καταλάβαιναν το νόημα αυτών που λέμε παρότι
θα εξακολουθούσαμε να λέμε ακριβώς τα ίδια πράγματα.
Οι μεταβολές της έντασης στη μουσική και στον λόγο ονομάζονται δυναμική αγωγή και έχουν συγκεκριμένα σύμβολα στη μουσική σημειογραφία:
f (forte) = δυνατά
p (piano) = σιγά
ff (fortissimo) = πολύ δυνατά
pp (pianissimo) = πολύ σιγά
mf (mezzo forte) = μέτρια δυνατά
mp (mezzo piano) = μέτρια σιγά
Το πέρασμα από τη μεγάλη ένταση στη μικρή ή αντίστροφα μπορεί να γίνει απότομα ή σιγά σιγά. Υπάρχουν σύμβολα γι αυτό και είναι τα εξής:
cresc ή < (crescendo) = αυξάνω την ένταση σταδιακά
dim ή > (diminuendo) = μειώνω την ένταση σταδιακά
sf (sforzando) = απότομα δυνατά
subito piano (subito piano) = απότομα σιγά
p f pp ff mp mf subito piano sf cresc ή < dim ή >
Εργασίες
Και τώρα εργασία και χαρά! Ήρθε η ώρα να μάθεις σαν παιχνίδι τα σύμβολα δυναμικής αγωγής ...μέσα από παιχνίδι.
Εργασία 1
Εκτύπωσε το παρακάτω φύλλο εργασίας και απάντησε στις ερωτήσεις.
Γυρνώντας τη σελίδα ανάποδα θα βρεις τις απαντήσεις για αυτοδιόρθωση (αφού πρώτα ολοκληρώσεις την εργασία ολομόναχος/-η!)
Φύλλο εργασίας 1: μιλάμε για την ένταση
Εργασία 2
Εκτύπωσε και κόψε τις καρτέλες με τα σύμβολα δυναμικής αγωγής. Μπορείς να παίξεις το παιχνίδι με τις καρτέλες (όπως περιγράφεται στην προηγούμενη ανάρτηση "Ας παίξουμε με τις καρτέλες"), μόνος/-η ή με παρέα.
Φύλλο εργασίας 1: μιλάμε για την ένταση
Εργασία 2
Εκτύπωσε και κόψε τις καρτέλες με τα σύμβολα δυναμικής αγωγής. Μπορείς να παίξεις το παιχνίδι με τις καρτέλες (όπως περιγράφεται στην προηγούμενη ανάρτηση "Ας παίξουμε με τις καρτέλες"), μόνος/-η ή με παρέα.
Φύλαξε τις καρτέλες σου γιατί θα
προσθέσεις αργότερα και άλλες που
θα αναρτήσω, έτσι ώστε να έχεις ένα
ολοκληρωμένο παιχνίδι για τη μουσική.
Φύλλο εργασίας 2: καρτέλες δυναμικής αγωγής
Εργασία 3
Εκτύπωσε, κόψε και συναρμολόγησε
προσθέσεις αργότερα και άλλες που
θα αναρτήσω, έτσι ώστε να έχεις ένα
ολοκληρωμένο παιχνίδι για τη μουσική.
Φύλλο εργασίας 2: καρτέλες δυναμικής αγωγής
Εργασία 3
Εκτύπωσε, κόψε και συναρμολόγησε
τα ζάρια.
Όπως θα δεις αντί για αριθμούς έχουν τα σύμβολα δυναμικής αγωγής.
Ρίχνοντάς τα θα εξασκηθείς παίζοντας.
Φύλαξέ τα γιατί αργότερα θα τα χρησιμοποιήσεις και για να συνθέσεις τη δική σου μουσική.
Θα σου εξηγήσω στα επόμενα μαθήματα.
Φύλλο εργασίας: 3 ζάρια δυναμικής αγωγής
Μπορείτε συμπληρωματικά να δείτε και αυτό το βίντεο της εκπαιδευτικής τηλεόρασης:
Εκπαιδευτική τηλεόραση -ένταση
Φύλλο εργασίας: 3 ζάρια δυναμικής αγωγής
Μπορείτε συμπληρωματικά να δείτε και αυτό το βίντεο της εκπαιδευτικής τηλεόρασης:
Εκπαιδευτική τηλεόραση -ένταση