Σάββατο 12 Οκτωβρίου 2024

Δυνατά ή σιγά

Παιδιά ας θυμηθούμε ξανά όσα μάθαμε για την ένταση του ήχου σε προηγούμενα μαθήματα ρίχνοντας μια ματιά εδώ:
Θυμόσαστε τι σημαίνει f, p, ff, pp, cresc<, decresc>;

Aς διαβάσουμε και το κεφάλαιο που μιλάει για την ένταση στο βιβλίο μας:


Ελάτε τώρα να ακούσουμε ένα απόσπασμα από την όπερα "Ο κουρέας της Σεβίλλης" του Ιταλού συνθέτη Τζοακίνο Ροσίνι εδώ:

Σε αυτό το κομμάτι ο συνθέτης περιγράφει μουσικά μια καταιγίδα. Μπορείτε να καταλάβετε από τις αλλαγές στην  ένταση πότε πέφτουν ψιχάλες, πότε βροχή και πότε ρίχνει κεραυνούς; Ακούστε το ξανά όσες φορές χρειαστεί για να το αντιληφθείτε καλύτερα...

Συνοδεύω στο ρυθμό.
Και τώρα μπορούμε να συνοδέψουμε χτυπώντας τα χέρια μας ρυθμικά όπως πάει το κομμάτι με τον εξής τρόπο:
Για τη βροχή που δυναμώνει
-χτυπάμε τον δείκτη του ενός χεριού με τον δείκτη του άλλου για να κάνουμε την ψιχάλα
-χτυπάμε σταδιακά δύο, τρία και τέσσερα δάχτυλα του κάθε χεριού με τα αντίστοιχα του άλλου χεριού για να κάνουμε τη βροχή που δυναμώνει
-χτυπάμε δυνατά τις παλάμες των χεριών για να κάνουμε τις βροντές
Όταν η βροχή σβήνει κάνουμε το αντίθετο.

Βλέπουμε λοιπόν ότι σε ένα μουσικό κομμάτι, η ένταση μπορεί να αλλάζει όχι μόνο απότομα, αλλά και σιγά σιγά. 
Σας θυμίζω ότι αυτό το λέμε 
crescendo < όταν η ένταση ανεβαίνει και 
decrescendo ή diminuendo > όταν η ένταση κατεβαίνει.
Δείτε την όπερα "Ο κουρέας της Σεβίλλης" σε animation, πατώντας το εικονίδιο. (αν μιλάτε αγγλικά ενεργοποιήστε και τους υπότιτλους)


Περισσότερα για τον Τζοακίνο Ροσίνι στο Τρελό Σχολείο:



Και τώρα δυο  παιχνίδια για κατανοήσουμε καλύτερα τα σύμβολα της έντασης:

Μπες στον σύνδεσμο, διάλεξε "Β" και μετά "Οι ενδείξεις της δυναμικής /άσκηση"

Μπες στο σύνδεσμο, διάλεξε "Α" και μετά "άσκηση 2: 
Η ένταση"
Σύγκρινε τους ήχους

Ώρα για παιχνίδι: 
υνατά-σιγά". (Παίζεται από δύο άτομα και πάνω).
Διαλέγουμε όλοι μαζί ένα αντικείμενο.
Ρίχνουμε ζάρι να δούμε ποιος θα τα φυλάει.Του δένουμε τα μάτια με ένα μαντήλι.Στη συνέχεια κρύβουμε το αντικείμενο σε κάποια γωνιά του σπιτιού. Πρέπει τώρα να καθοδηγήσουμε αυτόν που δεν βλέπει, για να βρει το αντικείμενο.Μπορούμε να το κάνουμε τραγουδώντας ένα τραγούδι που ξέρουμε όλοι, ή/και παίζοντας ένα αυτοσχέδιο όργανο, όπως η μαράκα που φτιάξαμε. Όσο ο "τυφλός/-η" πλησιάζει την κρυψώνα, τόσο πιο δυνατά τραγουδάμε/παίζουμε την μαράκα. Όταν απομακρύνεται, τότε κατεβάζουμε την ένταση της φωνής μας.

Γραπτή εργασία:
Μπορείτε τώρα παιδιά να εκτυπώσετε αυτή την εργασία, να τη συμπληρώσετε και να τη διορθώσετε μόνοι/-ες σας. 
Τις απαντήσεις  θα τις βρείτε γυρνώντας τη σελίδα ανάποδα.

Δείτε και αυτό το βιντεάκι της εκπαιδευτικής τηλεόρασης για την ένταση εδώ: